Van Windy Wellington naar Weergaloos Wanaka - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Djeezeef Keitje - WaarBenJij.nu Van Windy Wellington naar Weergaloos Wanaka - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Djeezeef Keitje - WaarBenJij.nu

Van Windy Wellington naar Weergaloos Wanaka

Door: Eef

Blijf op de hoogte en volg Djeezeef

07 April 2018 | Nieuw Zeeland, Wanaka

Daar zitten we dan, in ons busje, op een parkeerplaats, in de regen, bij een wc, in het Mount Aspiring National Park. Aan het begin van de Rob Roys Glacier track, wat een geweldige hike van 4 a 5 uur blijkt te zijn. Volgens onze weermannen daarboven is er morgen mooi weer voorspeld, laten we daar op hopen en dan morgen genieten van deze prachtige wandeling.

Maar hee deze bagger regen heeft ook zijn voordelen, want wat is er beter dan op een regenachtige dag in een busje zitten waar verder niet veel te doen is om ons tweede blog te schrijven? Perfect toch! Nou daar komt ie dan, onze verhalen van de tweede maand Nieuw-Zeeland!

De afgelopen maand hebben we heel wat mee gemaakt, nadat we bij Chris en Pauline vertrokken waren zijn we onze mountainbikes op gaan halen in het kleine, niet bekende, maar o zo leuke Foxton. Foxton is niet meer dan een oranje Nederlands café met de heerlijkste ijskoffie, een echte molen en een Nederlands museum, voor ons als echte Dutchies natuurlijk heel leuk om even rond te hangen en deze dingen te bekijken. Er was zelfs een sjoelbak, waar ik enorm van heb genoten!

Vervolgens zijn we doorgegaan naar de leukste stad van Nieuw-Zeeland, jawel Wellington!! Daar ontdekte ik dat er zelfs een Eva Street in Wellington bestaat, met een super leuke Evabeva bar, mijn dag kon natuurlijk niet meer stuk! Het werd zelfs nog beter, want ik heb even een baan in Wellington geregeld bij Save the Children! Wat betekent dat wij dus vanaf mei voor vier maanden in Wellington gaan wonen. Wat Jason gaat doen weet hij nog niet precies, maar met dat fantastische brein en die leuke kop krijgt hij vast wel weer wat voor elkaar. Ohja de bijnaam van deze stad moeten we natuurlijk niet vergeten te benoemen, jawel daar komt ie “Windy Wellington”, wat willen twee windsurfliefhebbers nog meer? Juist ja, windsurfmateriaal kopen en het water op gaan!

Na een paar dagen in Wellington te zijn geweest hebben we de boot gepakt naar het Zuidereiland, een ‘fenomenale’ (een van Jasons favoriete woorden) tocht tussen de twee eilanden. Deze bootvaart werd nog te gekker doordat we een hele groep dolfijnen vanaf de ferry zagen, de glimlachen kwamen niet meer van onze gezichten.

Op het Zuidereiland te zijn aangekomen zijn we de sounds in het noorden gaan verkennen en zijn we naar de French Pass gereden, een geweldige weg met prachtige uitzichten. Daarna zijn we richting de Golden Bay gereden, waar we en prachtige grot hebben bekeken, genaamd de Rawhiti cave. Na een steile, ietwat glibberige klim, was er zo uit het niets opeens deze grot, met ontzettend veel gave punten, echt immens groot, zoiets hadden wij beide nog nooit gezien!

Een van de hoogtepunten van de afgelopen maand was een bezoekje aan een prachtig strand met stralend weer. Wat deze dag nog te gekker maakte was dat er tot onze grote verbazing daar in een kleine pas bij de zee allemaal kleine babyzeehondjes aan het zwemmen en badderen waren, geweldig om naar te kijken! Ze kwamen zelfs heel dichtbij, een soort Pieterburen in real life maar dan nog 10 keer gaver! Na lang van deze geweldige diertjes genoten te hebben zijn we verder doorgelopen op het strand en vonden we een uniek stukje privéstrand waar we genoten hebben van de zee en de zon. Nog net op tijd voordat het echt hoog water werd konden we door de kleine grotten terug lopen. Een te gekke dag!

Ohja, niet te vergeten, ik, als echte pindakaasliefhebber, moet natuurlijk wel een rondleiding hebben gehad in de pindakaasfabriek, dus dat hebben we gedaan! In Sunny Nelson hebben wij met onze eigen ogen gezien hoe Pic’s Peanut Butter die wij hier elke dag op ons brood smeren werd gemaakt, en we hebben zelfs onze eigen pindakaas gemaakt! Leuk voor de afwisseling om even een keer iets anders te doen dan een gave hike, fietstocht of strandwandeling haha.

Daarna zijn we doorgereden naar de Westkust, richting Westport waar Keitje is gerepareerd. Dit verdient nog even een kleine uitleg. Helemaal aan het begin van onze reis is er een auto tegen onze bumper aangebotst waardoor onze achterklep niet meer goed sloot en we hem telkens keihard moesten dicht smashen om dat ding dicht te krijgen, je begrijpt natuurlijk al, onwijs irritant en vervelend. Doordat het een gehuurde auto was die tegen ons is op geknald en die verhuurmaatschappij erg bureaucratisch was duurde het allemaal ontzettend lang voordat we Keitje konden laten repareren, uiteindelijk na 5 weken is het dus gelukt, wij happy, Keitje happy met een shiny nieuwe achterbumper en een achterklep die weere goed sluit!

Vervolgens zijn we richting het Oparara basin in Kuharangi National Park gegaan. Hier hebben we prachtige grotten gezien en zelfs glow worms zien schitteren!
Verder is er aan de westkust niet heel veel bijzonders te zien, behalve de Franz Jozef Gletsjer, een van de bezienswaardigheden waar ik vijf jaar geleden tijdens mijn reis ook was. Ik weet nog erg goed dat er toen tegen mij verteld was dat ik ongeveer bij de laatste groep mensen behoorde die de gletsjer nog zo in deze status heeft gezien. En ja, in deze 5 jaar tijd is de gletsjer onwijs gesmolten, bizar om te zien!

Na de gletsjer te hebben bezocht zijn we een heel stuk naar het zuiden doorgeknald met Keitje vanwege het slechte weer, na een paar dagen ben je daar wel klaar mee en krijg je gevoelens als heimwee en willen we hier nog wel zo lang blijven? Deze gevoelens moeten natuurlijk niet te lang duren dus toen we aankwamen in het onwijs mooie Wanaka met mooi weer verdwenen deze gevoelens als wolken voor de zon. Hier hebben we een prachtig freedom kampeerplekje aan Lake Wanaka gevonden waar we een aantal dagen hebben gestaan omdat het er gewoon zo mooi en lekker weer was (wat nu overigens weer voorbij is haha). We hebben een prachtige fietstocht gemaakt, koud bier gedronken en weer tegen de wind in terug gefietst. Gisteren zijn we hiervan bijgekomen en hebben we heerlijk rond gehangen in Wanaka, ik heb alle winkeltjes uitgespeeld en Jason heeft de houten stok (waarmee we de achterklep openhouden als de fietsen achterop zitten) mooi versierd, fijne activiteiten om een dagje te doen.

En nu zitten we dus in ons busje met muziek, meer dan genoeg proviand, volle dieseltank, vers water, boekjes, films en elkaar. Wij genieten van ons knusse busje en van elkaar. Hier is inmiddels de herfst begonnen met prachtig gekleurde bomen, regen maar ook zonneschijn, waar bij jullie de lente weer aan het doorbreken is! Geniet van dit mooie seizoen en veel liefs vanaf de andere kant van de wereld!

Inmiddels is het alweer de volgende dag (op de plek waar ik het blog schreef was weer eens geen bereik haha), de weermannen hadden gelijk, het was prachtig weer. We hebben vanochtend de hike gelopen en het was grandioos! Op het einde van de track had je een geweldig uitzicht die bestond uit een helder blauwe lucht, zon, gigantische gletsjer en enorm veel watervallen, fenomenaal gezicht! Dus het was het wachten gister zeker waard!!

• 08 April 2018 - 14:31

Joop Duesmann:

Het is weer een geweldig verslag,van een geweldige avontuurlijke reis,van een geweldige beschreven natuur,geweldig,ongenaakbaar,imposant tot in de topjes van je kleine teentjes, van een geweldige begaafde schrijfster,op een geweldige originele plek aan de andere kant van de wereld.....
    Van hieruit, geweldige lente groeten.
    Succes straks met een "geweldige" job
    Eva en djeez bedankt.Geweldiiiig
    Joop

• 08 April 2018 - 17:44

Willy-Anne En Jos:

Hallo Eva en Jason,
    Wat leuk om weer van jullie te horen- lees: lezen.
    We genieten op afstand mee - nu helemaal, achter in de tuin, met een zonnetje, 21 graden en vrolijk fluitende vogels.
    Maar de herfst is ook mooi.
    Gniet lekker samen verder. We lezen het weer graag.
    Liefs en groetjes uit Drenthe

• 10 April 2018 - 05:59

Mara (je Even Reislustige Zus!):

Hee lief tweetal!

Wat een heerlijk beeldend geschreven blog weer! Beestachtige avonturen (dolfijnen, zeehondjes en glowwormen) Heb genoten! Nogmaals gefeliciteerd met je baan Eefie, ben giga trots op je topper! Nog een maandje lekker samen rondreizen en dan: aan de bak!

Hahah en wat heerlijk om te horen dat jullie naar dat museum zijn geweest pindakaasmonster! Ik heb al bijna 5 maanden geen pindakaas meer op! Dat zou echt een nachtmerrie zijn voor jou ;-) En fijn dat Keitje weer helemaal de oude (of beter gezegd: nieuwe?) is!

Dikke kus uit Buenos Aires, Argentinië!

Ps. Binnenkort proberen te skypen? (Ondanks het tijdsverschil van 15 uur! Haha)

• 15 April 2018 - 14:56

Sjef:

Wat een leuk verslag!!!

Wij zien dat jullie er erg van genieten en dat is mooi om dat te lezen

• 19 April 2018 - 16:33

Tirza:

Superleuk om via deze blogs even met jullie mee te mogen genieten! Veel plezier! xxx

• 23 April 2018 - 01:43

Tanja:

Lieve avonturiers.
    Hoe is het mogelijk dat je dit allemaal in één maand kan beleven .... Dat kan alleen als je Eva en Jason heet of te wel Eef en Djeez. Wat een prachtige ervaringen. Ik geniet opnieuw van jullie reisverslag.
    Ik had nog niet gereageerd en als reislustige moeder moet dat natuurlijk wel!!
    Geweldig die glinsterende glowworms in de grotten en daarna die gigantische gletsjer !!
    En wat bijzonder die babyzeehondjes badderend in de baai.
    Wat een prachtige avonturen samen, die pakt niemand jullie ooit meer af. Dat samen mogen beleven is toch een enorme rijkdom. ( of begint het al gewoontjes te worden???..hoop het niet