Een inloopkast zo groot als keitje - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Djeezeef Keitje - WaarBenJij.nu Een inloopkast zo groot als keitje - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Djeezeef Keitje - WaarBenJij.nu

Een inloopkast zo groot als keitje

Door: Eva

Blijf op de hoogte en volg Djeezeef

10 Juni 2018 | Nieuw Zeeland, Wellington

Lieve allemaal,

Van een huisje zo groot als onze inloopkast naar een prachtig mooie villa met oven en bad, wat een contrast! Jaja, contrasten ervaren wij hier wel. Op dit moment ervaren wij maar al te goed hoe fijn het is om in een "echt" huis te wonen. Elke dag een douche, of zelfs een bad, een grote ruime keuken met oven en eindelijk niet meer uit een tas hoeven leven (maar letterlijk uit een inloopkast, wauw!).

Eindelijk zitten we nu echt op één plek, onze plek hier aan de andere kant van de wereld. Door aan het begin nog even op verschillende plekken te wonen hier in Wellington hebben we ons trekkersbestaan langzaam weten af te bouwen. Na ons reisavontuur zijn we begonnen met wonen in een airbnb in dé straat van Wellington, Cubastreet, een super leuke gezellige straat midden in het centrum. Zo konden we heerlijk genieten van het stadsleven. Lopend naar alles, de markt, mijn werk, de leuke cafeetjes en restaurantjes en zelfs naar onze squashclub waarvan we lid zijn geworden. In deze twee weken hebben we ook ons favoriete eettentje ontdekt 'Little Penang', heerlijk Maleisisch eten voor een top prijs! Met soms als toetje een goddelijk ijsje waarvan één bolletje er twee zijn in Nederland (zuinigerds die Nederlanders haha!)
Na twee weken midden in de stad te hebben gewoond hebben we onze eerste "house sitting" experience gehad. Zowel oppassen op een huis als op twee katten, Tui en Nok, twee schatten van beesten. Voor twee weken hadden we er even twee nieuwe vriendjes bij, elke dag kwamen ze gezellig bij je zitten en genoten ze van onze aanwezigheid. Heel fijn om even ons eigen huisje te hebben en te slapen in een super kingsize bed!

Ondertussen ben ik alweer vijf weken aan het werk bij Save the Children als Fundraising Partnerships Manager, wat klinkt dat hè! Ik heb het naar mijn zin, aan het begin was het nog erg inkomen. Vooral de overgang van het ultieme vrije reisleven naar de 40-urige werkweek maakte het lastig. Maar inmiddels ben ik wel weer redelijk gewend geraakt aan het werkleven, al ben ik blij dat het voor een tijdelijke periode is. Het hele dagen achter een computer zitten is toch niet echt voor mij weggelegd en ik heb het idee dat dit voor meerdere mensen op deze wereld geldt. Alleen de vraag is hoe kunnen we dit veranderen, zijn er ook andere manieren om te leven? Dat zijn wel vragen die door Jason's en mijn hoofd gaan de afgelopen weken. Waarom gaan we met zijn allen toch in vredesnaam elke dag naar ons werk om vervolgens de hele dag achter een computer te zitten? Kan dit niet anders vragen we ons dan af.. Ja dat kan! Jason heeft op dit moment namelijk gewoon helemaal geen werk, nadat die bijna drie weken bouwvakker heeft gespeeld, maar dat is natuurlijk ook niet alles. Hij gaat deze week weer hard op zoek om een baan te vinden hier aan de andere kant van de wereld waar we niemand kennen, leuke uitdaging!

Nu, na een maand, zitten we dus in onze prachtige villa. Het is zo mooi dat wij zelfs soms nog onze ogen uitkijken als we binnen komen. Het leven op een paar vierkante meter is ingeruild voor een huis waarvan we nooit hadden gedacht dat we daar ooit in zouden komen te wonen. Een badkamer aansluitend op onze slaapkamer in plaats van een "outdoor" wc. Een bed waar je op kunt staan, in plaats van alleen maar op kunt zitten. Een keuken met een oven, een afwasmachine en vier pitjes in plaats van tien minuten wachten totdat je water kookt. Een wasmachine en droger gewoon in je huis in plaats van heel wat dollars betalen en uren wachten voordat je was klaar is. Maar hee laten we vooral ook niet vergeten hoe fijn het was om in keitje rond te reizen, we weten zeker dat we na deze werkperiode sowieso weer door willen reizen met ons busje! Want wat blijft Nieuw-Zeeland toch een prachtig land! Wanneer je in de stad loopt ervaar je dit misschien niet zo direct, maar zodra je even langs de waterfront loopt en de ferry weer weg ziet varen naar het Zuideiland besef je maar weer al te goed wat voor moois er zich daar nog allemaal bevindt.

Daarnaast is het ergens ook wel heel fijn om geen andere verplichtingen te hebben, in onze weekenden kunnen we doen wat we willen! Zo hebben we vandaag bijvoorbeeld een prachtige wandeling gemaakt bij Makara Beach, maar een half uurtje rijden vanaf waar we wonen en je bent er echt lekker even helemaal uit. Het reisgevoel konden we weer even terug ervaren, heel fijn is dat! Daarna zijn we lekker een cafeetje ingedoken met live jazz muziek (het jazz festival was dit weekend in Wellington) met een heerlijke pint bier, genieten!
Ohja nog een leuke anekdote, Jason en ik heb salsales genomen, jaja een beginnerscurcus. Vorige week hebben we onze eerste les gehad, we gingen gelijk al vol van start, de pasjes gingen snel en soms was het best lastig om te volgen. Het ging nog redelijk goed, totdat de draaien in de dans kwamen en Jason zoiets had van "uhmmm volgens mij zitten we hier niet helemaal goed?!" en jahoor we zaten in de verkeerde groep! Dit was niveau 2, mensen die al heel wat lessen salsadansen erop hadden zitten haha. Dus we hebben onszelf maar gauw verplaatst naar de echte "beginners"groep. Dinsdag hebben we onze tweede les, dus dat wordt vast leuk! Daarnaast bestaan onze avonden uit squashen, spelletjes spelen met huisgenoten, in bad gaan en gewoon heerlijk genieten van onze villa!

Goed, misschien was dit blog niet zo avontuurlijk als daarvoor maar zo houden we jullie toch een beetje up to date van ons leventje hier :) Volgend weekend gaan we naar een wedstrijd van de All Blacks, het rugby team van NZ en gaan we voor het eerst van ons leven een echte Haka zien! Daar kijken we naar uit! Heel veel liefs van ons en we hebben soms wel heimwee hoor! Bye bye

• 10 Juni 2018 - 09:21

Cees:

Lieve Eva en Jason,

Wat een geweldige ervaringen doen jullie op zeg. Jullie schrijven erg mooi en beeldend.
    En zeker zijn er ook "mindere" momenten, het gaat er dan om, hoe ga je daar mee om en kun je steun vinden met en bij elkaar. Nou met de start van salsa zal dat alleen maar groeien denk ik. Blijf swingend door het leven gaan.

Tot de volgende keer.
    Groetjes Cees&Tanja

• 10 Juni 2018 - 13:24

Wily-Anne En Jos:

dag lieve Eef en Jason,
    Inderdaad, niet zo avontuurlijk, maar wel heel leuk om te lezen - jullie soort van "gewoon leventje" van wonen in een huis, werken en ontspannen. Heerlijk dat jullie daar ook van kunnen genieten.
    Je vraag over computerwerk vind ik een hele goeie. Best gek, dat voor heel veel mensen "werken" gelijk staat met "achter een computer zitten". Moet toch anders kunnen??? Iets om de komende tijd eens over na te denken ...
    Ben ook benieuwd naar de Haka - met jullie salsa ervaring moeten jullie straks thuis zo een demonstratie kunnen geven. Goed oefenen! Wij zien er al naar uit ;-)

Blijf lekker genieten!
    Veel liefs en hartelijke groeten,
    Willy-Anne en Jos

• 14 Juni 2018 - 14:14

Marly:

Wauw Djeez en Eef,

Even wat anders, maar hoe leuk ook om dit zo te ervaren!

En ondertussen lekker salsa dansen en squashen; jullie weten het wel leuk te maken ;)

Xx Marly